top of page

Cum am ajuns să fiu pilot militar
Episodul 3

IMG_5116 3.JPG
305278587_2754831914648810_3431900955933218323_n.jpg
270514093_647624619612865_5613884334565242889_n.jpg

TranziÈ›ia de la liceul militar la academia militară nu mi s-a părut deloc dificilă pentru că eram deja obiÈ™nuită cu mediul cazon: uniformă, program foarte strict, grade È™i însemne militare, pregătire militară. În plus, mai mult de un sfert din clasă eram absolvenÈ›i ai liceului militar de la Alba Iulia. Eram între colegi È™i prieteni. Nu m-am simÈ›it străină!

​

În schimb, a fost foarte interesantă fuziunea absolvenÈ›ilor de liceu militar cu cei din civilie (cum îi numim noi). Lor („civililor”) le-a fost mai uÈ™or să înveÈ›e unele aspecte ale „milităriei” avându-ne pe noi, care le cunoÈ™team deja. Iar noi, „lemiÈ™tii” am fost bucuroÈ™i să avem colegi care au venit cu un suflu cumva mai relaxant, mai revigorant. În câteva săptămâni eram deja foarte bine închegaÈ›i, diferenÈ›ele dintre noi erau aproape invizibile. AÈ™a am pornit la drum: 30 de tineri studenÈ›i dornici să învățăm tainele zborului.

​

După ce am parcurs primul an de învățământ, după ce ne-am însuÈ™it aspectele teoretice necesare, după ce am trecut prin focul altei vizite medicale (trecem în fiecare an) È™i prin toate examenele din sesiune, dar mai ales prin cele pentru admiterea la zbor, ne-am trezit față în față cu cel care urma să ne fie primul camarad de zbor, avionul Yak-52. Tot atunci i-am cunoscut È™i pe cei care urmau să ne înveÈ›e arta pilotajului, instructorii noÈ™tri.

​

Privind în urmă acum, îmi amintesc ce groază ne era de ei (de instructori). Nu È™tiam cum o să relaÈ›ionăm, nu È™tiam ce pretenÈ›ii vor avea de la noi. Eram niÈ™te tineri de 19-20 de ani care nu mai urcaseră într-un avion, darămite să punem mâna pe manșă (până atunci foarte puÈ›ini dintre noi mai zburaserăm cu un avion comercial È™i doar 2 dintre noi luaseră lecÈ›ii în civilie de planorism). Însă până la finalul perioadei de zbor, am realizat cu toÈ›ii ce oameni valoroÈ™i sunt cei care ne învățau arta zborului È™i am legat cu fiecare dintre ei relaÈ›ii cu totul speciale. Vara lui 2010 a fost de-a dreptul fabuloasă! Am zburat pentru prima dată! Eu personal am zburat înainte să conduc o maÈ™ină. Și pe lângă experienÈ›a zborului, am trăit-o È™i pe cea a saltului cu paraÈ™uta. Însă toate senzaÈ›iile celor două experienÈ›e în premieră o să vi le povestesc într-un articol special dedicat lor. Când s-au terminat cele două luni de practică de zbor, deja tânjeam la următoarea perioadă, care urma să fie abia peste un an întreg.

AÈ™a cum vă povesteam în episodul 2 al acestei mini-serii „Cum am ajuns să fiu pilot militar”, anul 2009 a fost unul norocos pentru mine deoarece în acel an s-au scos locuri pentru fete la piloÈ›i, iar vizita medicală, care mie personal mi se părea cel mai mare hop, a fost un succes. Din acel punct totul a depins doar de mine!

​

AÈ™a că, după bacalaureat È™i după admiterea la Academia ForÈ›elor Aeriene de la BraÈ™ov, în vara anului 2009 am devenit oficial studentă la arma naviganÈ›i în cadrul acestei academii. A fost o vară încărcată de emoÈ›ii, dar încununată de succese. Am simÈ›it că munca pe care am depus-o până în acel moment a meritat din plin.

​

În toamna aceluiaÈ™i an am pășit într-o nouă etapă din viaÈ›a mea, una ce se anunÈ›a extrem de palpitantă. O etapă ce urma să aibă ca finalitate brevetul de pilot militar. În faÈ›a mea se aÈ™terneau trei ani nu tocmai uÈ™ori, dar cu siguranță memorabili.

Îmi amintesc È™i acum de fiecare zi de luni când nu era activitate de zbor, ci aÈ™a numita profilactică. Altfel spus, împrietenirea noastră cu avionul: fiecare student cu cârpa È™i cu găleata în mână îÈ™i începea săptămâna spălând avionul, È™tergând praful din carlingă. Era un bun exerciÈ›iu de responsabilizare, dar È™i de învățare în grup. În timp ce curățam aeronavele, puneam diverse întrebări, descopeream diverse componente pe care le uitasem sau pe care nu le întâlnisem până atunci. Mereu era ceva de învățat sau de repetat. Iar la finalul zilei, avioanele arătau ca scoase din cutie. Mi-e dor de astfel de zile...

​

Dar cele mai pregnante amintiri sunt orele întregi petrecute în linie. ToÈ›i studenÈ›ii stăteam în linie de la începutul startului până la ultima oră de zbor, indiferent cât aveam de zburat. Instructorii considerau (È™i aveau dreptate) că putem învăța foarte multe doar privind avioanele la decolare È™i la aterizare. La început nu înÈ›elegeam, dar cu timpul, cu experienÈ›a, am început să anticipăm anumite manevre: desprinderea de la sol, escamotarea sau scoaterea trenului, când ar trebui să începem redresarea, filarea. Și toate acestea doar privind avionul sau ascultând motorul.

​

Iar instructorii de la sol erau mereu în mijlocul nostru È™i vorbeau, repetau de sute de ori anumite tehnici, răspundeau întrebărilor noastre, ne provocau să căutăm anumite răspunsuri. Mereu umblam cu casca de pilot după noi, dar È™i cu ghiozdanul cu cărÈ›i È™i cu caiete. Acolo, în linie, fie frig, fie soare, eram mereu aproape de aviaÈ›ie. Și ne plăcea! Când se termina perioada de practică, aveam toÈ›i feÈ›ele È™i mâinele pârjolite de soare, părul mai deschis la culoare È™i mai multă viață ca oricând în noi. Din această perioadă sunt cele mai multe È™i cele mai frumoase amintiri din anii academiei. Rând pe rând, le voi povesti pe toate ce merită scrise. Și culmea, cam toate merită. Trebuie neapărat cândva să vă scriu despre prima simplă (zbori singur în avion, fără instructor) È™i botezul ei.

AÈ™a au fost primii doi ani de academie. Pe avionul Yak-52. Încet, încet, am început să fim triaÈ›i. Unii am rămas în continuare pentru avionul supersonic, alÈ›ii au trecut la zborul în echipaj, pe elicoptere. Această trecere a fost pentru unii din proprie iniÈ›iativă, pentru alÈ›ii obligatorie (din punct de vedere medical) sau un pic forÈ›ată (incompatibilitate din diverse motive pentru zborul în simplă comandă). Eu am fost printre cei vizaÈ›i pentru supersonic, aÈ™a că în anul trei de academie am început pregătirea pe avionul subsonic IAR-99 STANDARD.

​

Este ciudat ca, după ce te obiÈ™nuieÈ™ti pe un tip de aeronavă È™i ajungi să simÈ›i la unison cu ea, să-i cunoÈ™ti din meandre, din secrete, să te simÈ›i mai relaxat în carlingă, BANG, faci trecerea pe altă aeronavă. Din nou treci prin toate manualele aeronavei, prin manualul tehnicii de pilotaj È™i alte cărÈ›i obligatorii. Alte emoÈ›ii, alte examene! AÈ™a este viaÈ›a de pilot! Mereu ai de învățat! Nu È™tii niciodată tot!

​

Altă aeronavă, alÈ›i instructori, alte limitări, viteze mult mai mari, timpi de reacÈ›ie mult mai reduÈ™i, mai multe aparate de bord. Alt început solicitant, dar promițător. AceleaÈ™i emoÈ›ii! Dar satisfacÈ›ii mari la finalul perioadei de zbor! Nu au fost însă doar zile fericite! ToÈ›i, fără excepÈ›ie, am avut È™i zile în care simÈ›eam că nu avem ce căuta în meseria asta, nu ne ieÈ™ea nimic! Ca la È™coală! Dar a doua zi, o luam de la capăt hotărâÈ›i să ne dovedim nouă că putem mult mai mult! Că putem orice! Pentru că acesta era sentimentul pe care-l simÈ›eam de multe ori acolo sus, deasupra lumii, că suntem stăpânii ei! Eram tineri È™i neliniÈ™tiÈ›i! Aveam 20 de ani!

Perioadele de practică în zbor au fost cu siguranță cele mai frumoase din cei 3 ani de academie.

Acolo eram în acelaÈ™i timp mai relaxaÈ›i, dar È™i foarte axaÈ›i pe scopurile noastre legate de zbor. Până la urmă pentru partea de zbor alesesem Academia ForÈ›elor Aeriene.

 

Și fiecare ne doream să dovedim că locul nostru este în aviaÈ›ie, că merităm să devenim piloÈ›i în cadrul ForÈ›elor Aeriene Române. Acolo ne-am sudat foarte bine ca È™i pluton, ne-am cunoscut mult mai bine È™i mulÈ›i dintre noi ne-am descoperit de noi înÈ™ine. Am văzut cum reacÈ›ionăm în condiÈ›ii de stres, de presiune, de timp limită.

​

Trăiam în câmp, printre aeronave, dar eram fericiÈ›i! Iar apusurile de soare...Doamne, ce apusuri!

​

​

Ce s-a întâmplat după academie, veÈ›i afla în episodul 4. 

Până atunci, doar Cer senin!

​

P.S. : Cei care nu aÈ›i citit episoadele 1 È™i 2, le găsiÈ›i  cu un simplu click aici:

 Episodul 1 È™i Episodul 2!

305001595_482129833740491_6370131725439235947_n.jpg
bottom of page