top of page
Above the Clouds

În aviaÈ›ie nu È™tii niciodată tot

Nu È™tiu cum sunt alte domenii, nu È™tiu dacă există o meserie în care să atingi punctul în care spui:

„Gata, de acum nimic nu mă mai poate surprinde, le È™tiu pe toate!”

Însă aviaÈ›ia sigur nu se numără printre aceste domenii.

În aviaÈ›ie mereu este ceva de învățat, de asimilat, de repetat! Școala nu se termină cumva niciodată.

Cu siguranță compensează frumuseÈ›ea zborului, însă ca să ajungi să te bucuri de zbor, să evoluezi în această meserie, trebuie să stăpâneÈ™ti foarte bine partea teoretică È™i apoi este nevoie de multă practică (ore de zbor È™i de simulator). Nu este suficient să „ai mână”, ci trebuie să pui È™i burta pe carte. Știu că din exterior vezi doar partea fabuloasă, însă ca să devii „fabulos” este nevoie de multă muncă, de multe sacrificii. Și aici vorbesc din punctul de vedere al unui pilot militar. Nu È™tiu cum este dincolo de gard, la aviaÈ›ia civilă, dar sunt convinsă că nici la ei nu este tocmai uÈ™or.

​

Ce fel de sacrificii trebuie să faci? De toate tipurile. Însă acest articol nu este despre lamentare, nu. Scopul său este de a te face să înÈ›elegi că una din cele mai frumoase meserii din lume, cum este cea de pilot, este È™i una dintre cele mai dificile. Pentru că „ceea ce merită cu adevărat nu se obÈ›ine uÈ™or.”

​

Eu, una personal, am zile când am impresia că am atâtea lacune că nici nu È™tiu de unde să mai citesc. Dacă simt că stăpânesc navigaÈ›ia, sigur mai am de aprofundat la aerodinamică. Dacă am înÈ›eles în final cum stă treaba cu fronturile atmosferice (meteo), sigur a apărut o nouă reglementare pe care trebuie să mi-o însuÈ™esc. 

Unele noÈ›iuni le foloseÈ™ti tot timpul È™i este imposibil să le uiÈ›i, dar sunt È™i foarte multe de care te izbeÈ™ti destul de rar È™i deÈ™i, cândva le-ai învățat, uitarea este inevitabilă. De aceea repetiÈ›ia, antrenamentul la simulator sunt vitale. Mereu trebuie să îÈ›i faci timp È™i chef.

​

AviaÈ›ia este un domeniu atât de vast, de complex È™i într-o continuă evoluÈ›ie. Partea asta cu zborul este de fapt doar vârful icebergului. Este mult mai mult decât pare la prima vedere.  

​

AviaÈ›ia este un domeniu unde nu ai nevoie de îndoieli, de momente de blocaj. Și dacă apar, trebuie să fie scurte, foarte scurte pentru că aici de cele mai multe ori deciziile sunt ireversibile È™i imediate. La unele aeronave vorbim de fracÈ›iuni de secundă, fracÈ›iuni care îÈ›i pot salva viaÈ›a dacă È™tii ce să faci È™i cum să faci.

​

Și chiar È™i atunci când simÈ›i că È™tii aproape tot, niciodată nu trebuie să laÈ™i garda jos, întotdeauna trebuie să fii precaut È™i să respecÈ›i regulile de siguranță. Se spune că în aviaÈ›ie mor proÈ™tii È™i aÈ™ii. Cei din urmă pentru că au forÈ›at niÈ™te limite ce nu ar fi trebuit depășite. Însă mai sunt È™i alte aspecte la mijloc care nu mai È›in de competenÈ›a pilotului, oricât de dibaci ar fi în acest sistem om-aeronavă-mediu...

​

Eu sunt conÈ™tientă că mereu voi avea ceva nou de învățat sau ceva de repetat, nu doar la sol, ci È™i la zbor. Sunt conÈ™tientă că trebuie să am o motivaÈ›ie de fier în aviaÈ›ia militară, unde de multe ori simÈ›i că lupÈ›i contra vântului...

AÈ™a că cei care vă doriÈ›i o asemenea carieră, trebuie să fiÈ›i pregătiÈ›i mai ales pentru greu. Partea uÈ™oară vine mai târziu. Dar nu neapărat...

​

În alte meserii cum este? 

Vă doresc Cer senin!

bottom of page